Oguz Akkoc
Oguz Akkoc
Oguz Akkoc

Oguz Akkoc

eigenaar van Hodo Mobile sinds 2015

12  februari 2021

Zelf sta ik iedere dag in de zaak en daar ben ik hartstikke blij om. Er zijn echt ondernemers die van een kleine zandkorrel zijn begonnen, iets hebben opgebouwd. Ik hoop oprecht dat de winkels die nu dicht zijn, dat die het volhouden en blijven bestaan na corona!

Ik heb jarenlang gewerkt in de autobranche, maar op gegeven moment was het niet meer uitdagend, je bent gewoon goed in je werk en je blijft in dat cirkeltje. Ik kom zelf uit een gezin dat horeca kent. Ik ben geboren en getogen hier in Amsterdam Oost en we hadden vroeger een klein eetzaakje tegenover waar nu de Lidl zit. Even heb ik gedacht, ik ga weer terug naar de horeca. 

Destijds werd ik gebeld door een vriend van mij of ik mee kon gaan naar een bezichtiging als vertaler. Zijn bod werd niet geaccepteerd. Later werd ik gebeld door diezelfde eigenaar of ik geen interesse had. Ik haalde diezelfde vriend erbij en we zijn nog steeds goede vrienden hoor! Ik kon destijds de uitdaging wel aan qua financiën, en ben nog steeds hartstikke trots en blij dat ik deze stap heb genomen.

In de winkel zien we graag klanten die geholpen willen worden, die kwaliteit in hun reparaties willen zien.  En voor ons is de communicatie daarin heel belangrijk, en dan met name dat we talen spreken die door onze klanten vaak gesproken wordt. Zelf spreek ik 5 talen en collega’s beheersen weer andere talen waardoor we samen 6 talen spreken.

Het mooie bij ons is, bij resultaat betaal je, en lukt het ons niet, dan hoef je niet te betalen. Reparaties niet kunnen doen, dat kennen wij hier eigenlijk niet. Een toestel met heel veel schade bijvoorbeeld, daarover zeggen wij tegen de klant; Laat het bij ons achter, geef ons de tijd en dan na 2 weken bellen we de klant met het, soms ongelooflijke, nieuws dat weer het apparaat weer aan de praat hebben gekregen. ‘Weet u nog dat u mijn telefoon heeft gerepareerd? U heeft hem gemaakt, hij was in het water gevallen, en daar stonden nog foto’s van mijn overleden oma op, het is ú gelukt’, dat soort ervaringen blijven je wel bij ja.

Tuurlijk proberen we een klant altijd met een tevreden gevoel naar buiten te laten gaan, maar soms zit er een beschuldiging tussen. Dat stemt ons wel eens verdrietig. Dan hoor je van “Ik heb scherm laten maken, maar m’n batterij gaat heel snel leeg.’ Beste klant, Wat heeft een scherm of batterij met elkaar te maken? dan leggen we dan uit. Wij luisteren, we laten uitpraten, en ik zeg altijd klacht = kracht, je kunt jezelf dan alleen maar verbeteren.

Dat klanten zomaar langs komen, dat gebeurd ons echt vaak. Het komt dan voor dat iemand maanden later een keer toevallig in de buurt zijn en even hoi komen zeggen en ‘bedankt he!’. We onthouden natuurlijk niet iedereen en op zo’n moment ben je leuk verrast. Echt de dankbaarheid, dat is mooi! 

Feit blijft dat de corona maatregelen die er zijn worden genomen voor ons allemaal. Voor onze gezondheid, toekomst, voor het latere. Je kan wel gek worden, schreeuwen, boos worden, je kan doen wat je wilt niet maar het helpt niet. Dat je het oneens bent, kan. Je kunt het er niet mee eens zijn, dat je na 9 uur ’s avonds thuis moet blijven, en dan heb je zo je redenen, maar je blijft mooi thuis. 

Eerlijk gezegd heb ik niet heel veel dingen gemist hoor, het leven gaat door. Op vakantie, zou ik wel graag willen met mijn familie, zonder de mondkapjes, zonder regels, duiken wanneer je wilt, ijsjes eten en dan weer een duik nemen… Maar het belangrijkste is, is het weer bij elkaar kunnen komen. We hebben als mensen gewoon liefde nodig, het verdriet moet je ergens kwijt, het verhaal moet je met iemand delen, en dat kan op dit moment niet. Niet op de manier zouden willen, via telefoon, of via laptop videobellen, nee. Wij willen echt huilen als we problemen hebben, elkaar vasthouden. Dat als er een baby geboren is, even op de schouder nemen. Even knuffelen, kijk dat mist een mens wel, een mens zoals ik bijvoorbeeld!