Kyra & Adinda

eigenaresse van Blitskikker en eigenaresse van De Kinderkapper Amsterdam sinds 2018

30 maart 2023

Kyra: Ik vind het altijd heel fijn als ik hier aan kom fietsen, en ik ken hier nu zo veel mensen die heel goed voor elkaar zijn. Het is voor mij meer dan een werkplek; het is ook een beetje mijn buurtje! Adinda: En dat mensen van heinde en verre voor een knipbeurt voor hun kind naar ons toe komen zegt ook veel. Omdat het gewoon werkt wat we hier doen en kinderen het hier gewoon ècht een fijne plek vinden.

Ik ben Kyra in heb de kinderwinkel Blitskikker waar we speelgoed, cadeautjes, kleding en schoenen hebben en achterin de winkel zit de Kinderkapper Amsterdam. In april vieren we ons 5 jarig bestaan. Vroeger zat hier Bollemeijer, een opticien en die zat er 99 jaar. Dus we moeten nog even!  Er komen nog steeds mensen binnen lopen die een bril willen kopen. Ons concept is niet nieuw, maar als moeder wonen in Amsterdam Oost mistte ik wel een winkel zoals deze.

We zijn begonnen met een winkelgedeelte en daarbij een kindercafé.  En toen zochten we er iets bij. In die tijd was ik voor mijn kinderen op zoek naar een goede kinderkapper en dat was altijd heel lastig; vaak alleen open op woensdagmiddag of heel ver weg. En soms hebben ze bij een gewone kapper niet altijd zin om kinderen te knippen. Adinda en ik zaten elkaar op middelbare school, we kwamen elkaar weer tegen en zo kwam het dat zij mijn kinderen ging knippen. Van het een kwam het ander en toen ontstond het plan dat zij een salon zou beginnen bij ons. Een echte salon, met meerdere stoelen en het liefst meerdere kappers èn alle dagen open. En dat is een heel goed idee geweest en dat is gewoon heel gezellig! Het horeca gedeelte hebben we niet meer maar dat heeft ook goede dingen met zich meegebracht; ik ben veel meer andere spullen dan cadeautjes gaan verkopen en ik kan de klanten veel beter helpen. En door De Kinderkapper hebben we de reuring door de kinderen zelf en voor de winkel is het ook leuk, we verkopen niet alleen de kinderspullen aan volwassenen.

Adinda (De Kinderkapper Amsterdam):
Een kinderkapper zoals ons concept, dat was er eigenlijk niet echt. Dan hoorde ik van mensen om me heen ”Ik moet met m’n kinderen naar de kapper, dat wordt een drama”. Voor kinderen is het gewoon zó anders om naar de kapper te gaan dan voor volwassenen. Ze vergelijken het met een dokter, of tandarts en je weet niet wat je kunt verwachten als je er nog nooit geweest bent en dat is spannend. Het zitten aan hun gezichtje bijvoorbeeld, ik kan me voorstellen dat niet alle kinderen dat fijn vinden. Het kost gewoon even tijd om een kind op haar gemak te stellen. En daarnaast hebben we zorgvuldig nagedacht over de inrichting van de salon, we hebben geen felle kleuren op de muren en de muziek staat niet te hard. We nemen de tijd om kinderen te laten wennen, ze komen hier binnen en dan is het niet pats boem, knippen en door. Ik had vandaag een jongetje die het doodeng vond en ik heb hem er gewoon doorheen gepraat. Hij is wel vaker geweest en vindt het nog steeds heel eng.  “Ik ga vanavond pizza eten” zei hij en zijn moeder antwoordde: “ja, als je de tondeuse gebruikt”. Dat is wel gelukt! Dan denk ik echt van “yes daar doe ik het voor!”.

De waardering hebben we ondertussen gekregen en dat is leuk om te zien. Toen Kyra haar plan aan mij voorlegde dacht ik wel meteen ja let’s go! Vooral omdat ik erg geloofde in het plan. Sinds de opening ben ik alleen kinderen aan het knippen, dat vind ik ook het leukste. We hebben zo’n stapel tekeningen en daar staan en zulke lieve teksten op. Kinderen vinden het echt een hele fijne plek, ondanks dat ze het eerder een beetje spannend vonden. Dan hebben we het toch wel goed gedaan.

Kyra:
Van De Blitskikker probeer ik altijd een hele blije vrolijke plek te maken. Ik wil graag een winkel zijn die voor iedereen toegankelijk is, die mooie wat luxere producten heeft maar ook heel betaalbaar. Voor iedereen is er iets te vinden omdat ik denk dat dat bij deze buurt past. Maar ik vind het vooral belangrijk dat als je hier binnen loopt, je vrolijk wordt en denk van hé wat is het hier leuk en gezellig en ook al heb ik eigenlijk niks nodig, ik kom daar graag binnen. Sinds januari zijn we ook een webshop begonnen en dat is echt een verlengstuk geworden van de winkel. Sommige mensen hebben zich bij binnenkomst al eerst online gekeken naar ons aanbod en gezocht naar onze openingstijden en adres. Het verrast me oprecht hoeveel er ook op die manier gebruik van wordt gemaakt en ik vind het heel leuk om te weten dat mensen ons weten te vinden.

Voordat ik begon had ik niet gerealiseerd dat als je je eigen onderneming hebt zoals een winkel, dat je dan ook weer een groep buren krijgt net als thuis. En die waardeer ik allemaal op hun eigen manier. Links en rechts van ons zitten 2 totaal verschillende plekken en eigenaren, type mensen, culturele achtergrond en andere ervaringen. En het is met allebei even leuk. Het onderlinge contact is goed, echt goed. Het is altijd prettig om te weten dat zij er ook zijn en we lopen ook geregeld bij elkaar naar binnen om vragen om advies, nemen dingen voor elkaar aan of helpen elkaar wel is. En ook als er hier iets gebeurt  waar ik me niet veilig bij voelen dan staat een van hen ook te kijken, dat waardeer ik heel erg. En ook wel met bewoners, er zijn ook veel vaste klanten die je groeten op straat gewoon om dat ze hier komen, die ken je nu ook echt.

Ik hoop dat mensen niet vergeten naar winkels te komen. Tuurlijk, we hadden corona die mensen in liet zien dat ze in een leuke buurt wonen en dingen zeiden als “Ik realiseer me ineens waarom het zo leuk is in deze straat, en als jullie er niet meer zijn is het helemaal niet zo leuk!”. Dat is wel helaas een beetje afgezwakt. Soms hebben we weer hele rustige dagen en mensen die iets in de winkel zien en zeggen dat ze het wel online kopen. En dan niet bij ons. Dat is soms wel confronterend, dat men echt geen idee heeft wat dat voor ons betekent. Maar ik denk ook dat het met deze tijd te maken heeft, als mensen weer meer te besteden hebben, dat de winkels ook weer meer gewaardeerd worden. Het is uitdaging om nu ook weer deze inflatieperiode te overleven want die is heel voelbaar. En het mag snel mooi weer worden want de zwembandjes, zwempakken en korte broeken hangen al in de winkel.

Ik zou graag willen dat de webshop bekender wordt en daar dingen kopen en heel nieuwsgierig worden naar de winkelen ook van verder weg hierheen komen. Dat was ook het doel met het opzetten van de Javakaart, een idee die ik samen had met een aantal andere ondernemers uit de straat; om de Javastraat meer bekendheid te geven ook vooral voor mensen net buiten de Javastraat. Meer klanten in deze straat is altijd goed voor alle ondernemers. Het komt wel is voor dat mensen hier per ongeluk terecht komen en hier voor het eerst komen, en oprecht verbaasd zijn hoe leuk het hier wel niet is. Een kaart met daarop heel duidelijk te zien wat er is aan ondernemingen, want dat zijn er gewoon heel veel. Voor oost vind ik de Javastraat het een unieke straat ja. Of ik iets mis? Ik ben eigenlijk wel tevreden. Op dit moment zijn wij helemaal fan van de lunchitems van Spaghetteria!