Frederieke Joppen
Frederieke Joppen
Frederieke Joppen

Friederike Joppen

eigenaresse van De Balkonie sinds 2015

22 december 2020

Ik realiseer me dat ik echt in mijn handjes mag knijpen, omdat iedereen juist met het balkon aan de slag ging omdat ze veel thuis zaten vanwege corona. Waar ik heel blij van wordt is als mensen gewoon een fan zijn van de winkel en van de sfeer die er in onze winkel hangt!

Destijds liepen ik en mijn toenmalige vriend in een tuincentrum en zag dat alles vooral op tuinen was gericht. Dit was jaren voordat ik de winkel begon. Toen dacht ik waarom zouden we niet alle leuke spulletjes voor het balkon verzamelen en dit dan aanbieden midden in de stad? Dat idee bleef toen op de plank liggen, tot dat ik ergens in een restaurantje zat dat net een dag open was. De trots van die jongens die daar rondliepen, dat was zo aanstekelijk! Ik nam ontslag bij mijn baan in het onderwijs en ben toen in het diepe gesprongen. Heel klein begonnen in West 5,5 jaar geleden en we zitten nu bijna 3 jaar in Oost. 

In het begin was het heel erg afzien, een winkel zonder verwarming, dus in de winter stond ik daar met 3 truien en een sjaal om. De mensen kennen je dan ook nog niet, je hebt weinig klanten en je bent dan 7 dagen aan het werk. M’n sociale leven lag plat en dan maar volhouden. 

De Balkonie is echt een lokale winkel, je hebt dan meteen een buurtfunctie van een kletspraatje maken met de mensen. Soms zeggen mensen “Als je je balkon vol hebt, dan kom je toch niet meer?”. Maar hier zijn gewoon mensen die wekelijks komen voor cadeautjes, voor de gezelligheid, die gewoon even een babbeltje komen maken. We hebben er bewust voor gekozen geen webshop te hebben. Omdat je vooral een beleving wilt verkopen, mensen een goed gevoel wilt geven en met een webshop is dat gewoon anders. 

In maart, toen ben ik even dicht geweest en deden we alleen aan pick-up. Een streng deurbeleid hadden we meteen ingevoerd, met beperkt aantal mensen binnen vooral ook door de kleine gangpaden. Voor de veiligheid ook richting mijn werknemers was het toch belangrijk om dat heel streng te doen, ook met de mondkapjes toen er alleen nog een dringend advies voor bestond. Ik ben daar heel consequent in geweest en was niet bang om daar klanten mee te verliezen. Dat had ik misschien in het begin niet gedurfd maar nu durf ik dat gewoon wel. 

Ik schreef altijd al nieuwsbrieven waarin ik balkontips geef, mensen op ideeën breng en gezellige verhaaltjes deel. Ik ben dat steeds meer gaan doen in de corona tijd. En steeds vaker krijg ik daar reacties op van lezers. Daar was ik heel erg verbaasd over, dat je daar complimenten over krijgt, en dat mensen zeggen “Ik verheug me op je nieuwsbrief”. 

Nu met deze corona tijd zijn mensen wat bewuster geworden, niet meer dat gehaaste. In de winkel is de sfeer rustig, de kleuren zijn rustig.. net als dat je thuiskomt van een drukke werkdag, je de balkondeuren opent en dat je je waant in een oase van rust, jouw plekje groen in de stad. Ik krijg dat daadwerkelijk terug van mensen, van “Oh ik kom gewoon even kijken, ik kom hier tot rust”. En dat is precies wat ik bedoel en is exact mijn missie! 

Als ondernemer zijnde wil je ondernemen en als dan de tent dicht gaat, dan vloekt dat. Maar we gaan online wel gewoon door met onze Instagram pagina en we bezorgen onze producten met de fietskoerier. Ik denk dat mensen bewuster zijn geworden van een gezonde leefomgeving waar planten goed in passen, en dat dat gevoel wel blijft, ook na corona.   

Als eerst ga ik de horeca weer opzoeken zodra het weer kan, hier in de straat heb ik alle restaurantjes wel uitgeprobeerd. Ja, dat is het eerste wat ik ga doen!